• יוחאי רוזן

צילום דומם, חלק א

יש משהו נעים וכובש בציורי דומם שגם אנשים שאינם אוהבי אמנות מבינים. הדומם הופיע בצילום מיד עם המצאת המצלמה ב-1839 עת צילם לואי דאגר דומם בסטודיו שלו. דאגר לא היה אמן ולמעשה גם לא היה צלם, כי מושג זה עדיין לא היה קיים.

דאגר מצלם דומם כחלק מניסוי: הוא מצלם דומם כי זמן החשיפה שלו עדיין איטי והוא מנוע מלצלם אובייקטים נעים. אבל הוא מצלם דומם בעיקר מכיוון שהוא עדיין לא חושב על המצלמה שלו ככלי שיש לו שפה חזותית משל עצמו. הוא פונה לעולם הציור ולוקח משם את אחת הנוסחאות השכיחות ביותר שיש בה שילוב עילאי של אסתטיקה וסימבוליזם.

Louis Daguerre, Still-Life in the Studio, c.1837-39


היינריך קון למד רפואה באינסברוק, אוסטריה, שם התנסה במיקרו-צילום (Microphotography). ניסיון זה הביא אותו להחלטה להתמסר לאמנות הצילום, אותה טרח לקדם גם במאמרים רבים שפרסם. הוא הירבה לצלם נושאים ביתיים ומשפחתיים בחבל טירול וכצלם היה פיקטוריאליסט הנסמך במודע על תולדות האמנות. בצילום שנראה כאן הוא מצלם דומם ביתי, וכמו פיקטוריאליסטים רבים אחרים טורח באמצעים שונים שהדימוי יהיה ציורי (Painterly).

Heinrich Kühn, Teestilleben, III. Fassung, c.1908


הצלמת הישראלית עינת עריף גלנטי עוסקת כבר שנים בשיח ענף עם סוגת הדומם בציוריהם של אמני המופת ולאחרונה החלה ליצור גם עבודות וידאו על נושא זה. בעבודותיה היא יוצרת מחוות מחויכות העוסקות ברעיונות כגון "הבל הבלים" המוטמעים בציורים הללו וגם בשאלות על קיטש ויופי.

Einat Arif-Galanti, Jasminum Officinale from the series "Where have all the Flowers Gone", 2013


תמר נסים יצרה בשנים האחרונות סדרה מרתקת של עבודות וידאו העוסקות במושג still life ומעמתות אותו עם המושגים still image ו-video still. כדאי להשקיע חמש דקות של דממה ולהתבונן היטב בוידאו הזה. הדומם שעל השולחן מורכב מחפצים יומיומיים מן הנמצא וגם בחפצים - כגון הספרים - שעברו טיפול ושימשו אותה קודם במיצב. גם במקרה זה, בחירה בחפצים זולים כגון פרחים מפלסטיק, עוסקת בשאלות על יופי כמו גם על תרבות גבוהה לעומת תרבות נמוכה.

בכתיבה שלי על ציור הולנדי, אני מוצא את עצמי משתמש במושג Still life display שאותו עדיין לא הצלחתי לתרגם לעברית. הכוונה לקבוצת חפצי דומם שהאמן עורך על שולחן או כסא כדי להעשיר תמונת ז'אנר. מבלי דעת אנחנו מקיפים את עצמנו בחפצים שונים ונאחזים בהם כנאחזים בחיים. טבע-דומם ספונטני במרחב הביתי הוא לעיתים הדומם היפה ביותר. ליבי קסל צילמה דומם מרהיב כזה בבית סבתה כחלק מיומן מצולם שהיא מנהלת ושבו היא מתעדת את עולמה ואת עולמם של הקרובים אליה.

ליבי קסל, השידה של סבתא לוסי, 2008 בקירוב


לפעמים אנחנו מעמיסים על שולחן בבית כמה חפצים ומבלי משים יוצרים "ציור דומם". אלה הן אולי תמונות הדומם היפות ביותר וצלמים רגישים מצליחים לפעמים לתעד בעדשתם את הדוממים החולפים הללו. הצלמת גלית ראוכוורגר צילמה "דומם ספונטני" כזה בסטודיו של בן זוגה האמן יאן ראוכוורגר.

גלית ראוכוורגר, יפו. טיול על השולחן, 2005



Department of Art History

University of Haifa

  • Facebook Clean Grey

© 2023 by Scientist Personal. Proudly created with Wix.com