• יוחאי רוזן

בנות-עשרה לנצח

את האמנית מרים ברוק-כהן פגשתי לראשונה לפני כמה שנים בפתיחת תערוכה בחיפה. אנחנו מתכתבים באופן סדיר וכך גילינו תחומי עניין משותפים. מלבד האהבה לאמנות על ביטויה השונים, גילינו גם את העניין המשותף לנו בהולנד ותרבותה. לאחרונה התברר שמשותפת לנו גם חוויית ה"דור השני".

לפני כמה שנים שלחה לי מרים תצלום סטודיו ישן בשחור-לבן שבו נראות שתי נערות צעירות. התצלום שבה מיד את ליבי: התסרוקות התמימות, גזרות הבגד והטלאי הצהוב הבהירו מיד במה המדובר.

אליסיה שחף, דיוקן מרים ברוק-כהן, מהסדרה "מביטים קדימה", 2017, תצלום ש/ל


מרים ברוק-כהן נולדה ב-12 ביוני 1943, בויוי בשוייץ לאידה והרי כהן ונקראה מריון. לשוייץ ברחה המשפחה מאימת הנאצים יחד עם כאלף הולנדים יהודים וגם לא יהודים. עם גמר המלחמה שבו הוריה להולנד. ב-1950 עלתה עם אמה לישראל, הישר לקבוץ חוליות-שדה נחמיה ושם הוחלט בניגוד לדעת האם להחליף את שמה למרים. האם נשאה בשנית להולנדי אחר ויחד עזבה המשפחה לרגבה. במשך שנים ידעה מרים ולא ידעה שיש משהו קצת לא רגיל בחייה: שני הוריה, משפחתו הענפה של אביה ובעלה השני של אמה, חברו כולם כדי לבנות מסביבה מסך ולהסתיר את שהתרחש. מתוך שברי דברים שהוחלפו בשיחות המבוגרים בבית, נתחברה תמונה: לאמה היו הורים ושתי אחיות, לבעלה הורים, שני אחים, אחד מהם נשוי עם ילד וכולם נרצחו בשואה. לפני חמש-עשרה שנה מצאה מרים במגירה בבית אמה מסמכים המעידים כי הורי אמה ושתי אחיותיה נשלחו ממחנה ווסטרבורק בהולנד לאושוויץ שם ניספו. בעבודותיה עוסקת מרים בחוויית הדור השני לשואה, היא אומרת: "אני רוצה שתהיה לי משפחה שאוכל לאהוב ולהכיר ובבוא העת... להתאבל עליהם... ולא בטקס ממלכתי."

מרים (יושבת) ו-בטי קליין, אמסטרדם, 1943


התצלום שלפנינו מתאר את דודותיה, אחיות אמה, מרים ובטי קליין: מרים (יושבת) נולדה בברסלאו ב-17 לאפריל 1924 ו-בטי נולדה באנטוורפן ב-3 לינואר 1926, עליהן כתבה מרים: "שתי דודותי היפות... בנות 17 ו-19 לנצח".

על מציאת התצלום הזה מספרת מרים: "אמי לא הראתה לי את תמונותיה אף פעם, הן היו סגורות במטפחת ראש, בצרור שנראה כצרור שנווד קושר בקצה מקל (משהו כמו שיש לצ'רלי צפלין באחד מסרטיו). ידעתי על קיום התמונות אך נאסר עלי להתבונן בהן... אמי נפטרה ורק לאחר מות בעלה השני מצאתי אותן, התצלום המסוים הזה לא היה ביניהם - הוא גלש יום אחד מתוך ספר עבה!"

אנה (מימין) ומרגוט פרנק, אמסטרדם, 1940


התצלום נעשה בסטודיו Sleurs באמסטרדם שפרטיו מוטבעים בצד הימני התחתון של התצלום. זה היה כפי הנראה סטודיו יהודי שכן בשלב הזה נאסר על יהודים להצטלם בסטודיות של לא-יהודים. איננו יודעים הרבה על הסטודיו הזה או מה עלה בגורל בעליו. מן התצלום ניכר כי הסטודיו פשוט וכי הבנות עשו כמיטב יכולתן להיראות אלגנטיות. גם הצלם היה כנראה מנוסה בפרקטיקות המקצועיות: הבנות מצולמות כך שאחת יושבת והשנייה ניצבת לצידה; העמדה קונבנציונלית שמקורה בציורי הדיוקן של אמני המופת. בטי ניצבת בנונשלנטיות כשידה בכיס המכנסיים ומרים משכלת את רגליה ואוחזת בחיקה זוג כפפות.

בטי קליין למדה כנראה באותה שכבה עם מרגוט פרנק, אחותה הבכורה של אנה פרנק. בטי קליין ומרגוט פרנק נולדו בהפרש של חודש זו מזו. כך נכרך סיפורן של האחיות קליין בסיפורן של האחיות פרנק שגם הן מאמסטרדם. גם במקרה זה הסוף היה עצוב. התצלום של האחיות קליין נעשה כנראה בראשית ינואר 1943. ב-5 מאי 1943 הן כבר נשלחו לווסטרבורק ובספטמבר לאושוויץ. מרים ובטי קליין נרצחו שם כשהן בנות 17 ו-19 בלבד.


#אליסיה_שחף #מרים_ברוק_כהן #שואה #שואה_בצילום #אנה_פרנק #צילום_דיוקן

Department of Art History

University of Haifa

  • Facebook Clean Grey

© 2023 by Scientist Personal. Proudly created with Wix.com