• יוחאי רוזן

אשת חיל

מקובל לחשוב כי הסוגה המייצגת בצורה הטובה ביותר את הציור ההולנדי ב"תור הזהב" היא מה שנקרא ז'אנר גבוה (High Genre). המדובר בתמונות המתארות חלל בית אינטימי בו נראית אישה המבצעת מלאכה המציגה אותה כ"אשת חיל". אלה בדרך כלל נשים מהמעמד הבינוני והתמונות הללו היו ביטוי לאתוס של המעמד הזה בהולנד במאה ה-17 וסוד הצלחתן.

Gerard ter Borch, The Spinner, o/p, 33.5x28.5 cm, Rotterdam, Museum Boymans van Beuningen


בציור של חררד טרבורך נראית אישה לבושה במעיל יוקרתי, כלב חיק (lap dog) שרוע על ברכיה, כשהיא טווה בכישור. הציור מדגיש את העובדה שהאישה שקועה במלאכתה. הכיפה השחורה על ראשה היא אולי סימן לכך שהיא אלמנה, וזאת עובדה שרק מעצימה את הפעולה שהיא מבצעת.

Nicolaes Maes, Old Woman Peeling Appels, o/c, 55x50 cm, Berlin, Gemäldegalerie

בתמונה של ניקולס מאס נראית אישה מבוגרת השקועה בקילוף תפוחים כשלצידה ניצב כישור ועל אדן החלון מונח ספר תפילה שבו הפסיקה לקרוא. הרבה מהתמונות הללו מציגות נשים במהלך ביצוען של כמה מטלות בעת ובעונה אחת (multitasking). היא יושבת על במת עץ המגביה ומבודדת אותה מהרצפה הקרה ובה בעת מקרבת אותה אל האור. האור מהחלון נופל על הקיר מאחוריה ויוצר לה מעין הילת קדושה.


שלוש מהתמונות המיוחדות ביותר בז'אנר זה מציגות באופן חריג משרתות צעירות ובכך מביאות את הרעיון של הקדושה הביתית לשיא.

Caspar Netscher (Dutch 1639-1684), The Lace Maker, 1662, o/c, 33x27 cm, London, The Wallace Collection

בתמונה הזאת של קאספר נטשר נראית אישה צעירה השקועה ברקמת תחרה. לפי לבושה אנו מבינים שהיא משרתת. על ידי הצגתה בצדודית מטשטש הצייר את זהותה של האישה ובכך מדגיש את הפעולה שהיא מבצעת. החפצים המקיפים אותה כולם בעלי מטען סימבולי מוכר: מטאטא זרדים מסמל את הטהרה כמו גם את הצייתנות שנכפתה על נשים (על כן זה לא מקרה שמכשפות, מורדות, רוכבות על מטאטא כזה!). הכפכפים על הרצפה נועדו להזכיר שהיא אישה טובה, יושבת בית שנמנעת מלשוטט בחוצות. כדי להדגיש את הרעיון הזה של אישה יושבת בית, נהגו ציירים לכלול בתמונות בעלי חיים כגון חלזונות וצבים הנושאים את ביתן על גבם. במקרה זה משמשות הצדפות הפזורות על הרצפה להדגיש את אותו רעיון.

Jacob Duck, A Woman Ironing in a Basement Kitchen, c. 1655-1660, o/p, 42.5x33.5 cm, Utrecht, Centraal Museum

התמונה של הצייר יעקב דוק מציגה משרתת היושבת במטבח ומגהצת. כמו חברותיה גם היא שקועה במלאכתה. יש כאמור הרבה תמונות של נשים עמלות בציור ההולנדי במאה ה-17, אבל זאת היחידה המתארת אישה מגהצת. ילדה יושבת על המדרגות, אוחזת בשבשבת ומחייכת אל הצופה. הניגוד בין האישה העמלה והילדה המשחקת הוא מכוון. האישה מצווה לעבוד ואילו לילדה עדיין מותר לשחק. השבשבת במקרה זה מייצגת רוח שטות ואת הגחמות הבלתי צפויות של ילדים.

Vermeer, The Milkmaid, 1658/60, o/c, 45.5x41 cm, Amsterdam, Rijksmuseum

התמונה החשובה ביותר בנוסחה זאת היא "נערת החלב" של ורמר. הילת האור וקווי ההתכנסות, מדגישים את הנערה ואת הפעולה שהיא מבצעת. הנערה שקועה במלאכה מכובדת המעידה על מעלותיה הטובות (על ה- Virtues). זהו מקרה נדיר בציור ההולנדי שבו תמונה מציגה דמות של משרתת כגיבורה יחידה, והמקרה היחיד בו מוצגת משרתת המוזגת חלב. זווית התבוננות הנמוכה מעניקה לאישה ממדים גדולים והירואיות; הצופה מתבונן בה מלמטה, הוא נושא את מבטו אליה בהערצה. הילת האור מעניקה לה מימד של קדושה. בתמונה זו מופיעה אישה העוסקת במלאכת בית פשוטה כגיבורה מונומנטלית. עד לאותה עת היה שמור יחס כזה באמנות רק למריה ולקדושות (כמו מריה, האישה בתמונה מעניקה חיים והחלב הוא סמל מרכזי). זוהי מעין איקונה חילונית שיש בה מימד אוניברסלי ונצחי. התמונה עוסקת באישה, בכל אישה, המזינה ומעניקה חיים וחסד. תמונה כזאת לא נוצרה קודם והיא תמצית התרומה של האסכולה ההולנדית לאמנות.

#ציור #הולנד #אישה #בית #ורמר #רקמה #מלאכה #כישור #פלך #גיהוץ #חלב

Department of Art History

University of Haifa

  • Facebook Clean Grey

© 2023 by Scientist Personal. Proudly created with Wix.com